Commit d144da61 by Patryk Czarnik

Dodatkowe gotowe przykłady

parent 87e30fba
package p02_liczby;
public class BityIBajty {
public static void main(String[] args) {
System.out.println("Zwiększanie bajta:");
byte b = 0;
for (int i = 1; i <= 260; i++) {
String bity = Integer.toBinaryString(Byte.toUnsignedInt(b));
bity = String.format("%8s", bity);
bity = bity.replace(' ', '0');
System.out.printf("%4d : %s%n", b, bity);
b++;
}
}
}
package p02_liczby;
public class Ciekawostki {
public static void main(String[] args) {
// Liczby całkowite mają ograniczony zakres,
// a wyjście poza ten zakres (gdy wynik obliczenia nie mieści się w zakresie)
// daje w efekcie "integer overflow", czyli przekręcenie licznika
int miliard = 1_000_000_000;
System.out.println(2 * miliard);
System.out.println(3 * miliard);
System.out.println(5 * miliard); // typ int - granica to nieco ponad 2 mld
System.out.println(5 * 1000000000);
System.out.println(5L * miliard); // typ long
System.out.println(10L * miliard * miliard); // ale long też ma swój limit
// To jest bardzo groźne, bo wychodzi błędny wynik i program działa dalej, ale pracuje na niepoprawnych danych.
// efekt: Ariane 5
// Sposób na obsługę liczb całkowitych bez limitu: BigInteger.
System.out.println();
// Obliczenia na liczbach zmiennoprzecinkowych (float oraz double) są nieprecyzyjne.
// Wewnętrznie liczba zapisana jest w systemie dwójkowym, a nie każdy ułamek dziesiętny da się w ten sposób zapisać.
// Liczby są pamiętane "w lekkim zniekształceniu", a niektóre operacje mogą ten błąd kumulować i staje się on coraz bardziej zauważalny.
double cena = 1.2;
System.out.println(3 * cena);
System.out.println();
// Sposób na obsługę liczb z ułamkiem dziesiętnym bez pomyłek: BigDecimal.
// Zalecany sposób liczenie pieniędzy w Javie.
int x = 0321;
// System ósemkowy (oktalny), czyli to jest równe 3×8² + 2×8 + 1 = 192 + 16 + 1 = 209
System.out.println("x = " + x);
System.out.println();
x = 19;
System.out.println(x / 5);
// Dzielenie całkowite (gdy l.całkowitą dzielimy przez całkowitą) daje w wyniku część całkowitą ilorazu.
// Część ułamkowa jest odrzucana; to nie jest zaokrąglenie, tylko obcięcie.
System.out.println(x / 5.);
}
}
package p02_liczby;
public class Dzielenie {
public static void main(String[] args) {
double d = 1.25;
int n = 5;
// Uwaga na kolejność działań gdy miesza się inty i double
// Tutaj: int dzielony porzez int - wynik obcinany do liczby całkowitej
System.out.println(n / 3 * d);
// dzielenie na doublach
System.out.println(n * d / 3);
System.out.println(1.0 * n / 3 * d);
System.out.println((double)n / 3 * d);
System.out.println();
System.out.println("Dzielenie całkowite i reszta z dzielenia:");
for(int i = -10; i <= 10; i++) {
System.out.printf("%3d / 3 = %2d %3d %% 3 = %2d\n", i, i / 3, i, i % 3);
}
}
}
package p02_liczby;
public class IntPomiarCzasu {
static final int LIMIT = 1_000_000_000;
public static void main(String[] args) {
// obliczamy sumę liczb z dużego zakresu, od 1 do miliard
// liczby to będzie int / Integer , a sumę liczymy jako long / Long
long poczatek = System.currentTimeMillis(); // nanoTime - w nanosekundach
long suma = 0;
for(int i = 1; i <= LIMIT; i++) {
suma += i;
}
long koniec = System.currentTimeMillis();
System.out.println("Suma: " + suma);
System.out.println("Czas: " + (koniec-poczatek));
}
}
package p02_liczby;
public class IntegerOverflow {
public static void main(String[] args) {
System.out.println(2 * 1000_000_000);
System.out.println(3 * 1000_000_000);
System.out.println(5 * 1000_000_000);
System.out.println(3L * 1000_000_000);
System.out.println();
int x = 2147483646;
System.out.println(x);
x++;
System.out.println(x);
x++;
System.out.println(x);
x++;
System.out.println(x);
}
}
package p02_liczby;
public class IntegerPomiarCzasu {
static final int LIMIT = 1_000_000_000;
public static void main(String[] args) {
// obliczamy sumę liczb z dużego zakresu, od 1 do miliard
// liczby to będzie int / Integer , a sumę liczymy jako long / Long
long poczatek = System.currentTimeMillis(); // nanoTime - w nanosekundach
Long suma = 0L;
for(Integer i = 1; i <= LIMIT; i++) {
suma += i;
}
long koniec = System.currentTimeMillis();
System.out.println("Suma: " + suma);
System.out.println("Czas: " + (koniec-poczatek));
}
}
package p02_liczby;
import java.util.Scanner;
public class JakSprawdzicOverflow {
public static void main(String[] args) {
Scanner sc = new Scanner(System.in);
System.out.println("Podaj pierwszą liczbę: ");
int x = sc.nextInt();
System.out.println("Podaj drugą liczbę: ");
int y = sc.nextInt();
int iloczyn = x * y;
System.out.println("Wynik zwykłego mnożenia: " + iloczyn);
try {
int sprawdzony = Math.multiplyExact(x, y);
System.out.println("Wynik zabezpieczonego mnożenia: " + sprawdzony);
} catch (ArithmeticException e) {
System.out.println("Overflow");
}
}
}
package p02_liczby;
public class LiteralyLiczbowe {
public static void main(String[] args) {
int x;
x = 123; // format dziesiętny
System.out.println(x);
x = 0123; // system ósemkowy
//NK x = 08; // cyfry od 0 do 7
System.out.println(x);
x = 0x100; // system szesnastkowy
System.out.println(x);
x = 0x7F;
// system dwójkowy - od Javy 7
x = 0b1101;
System.out.println(x);
// odstępy pomiędzy cyframi - od Javy 7
x = 2_000_000;
System.out.println(x);
//NK long l = 4000000000; // wartość nie mieszcząca się w int
long l = 4000000000L; // OK
// int _1000 = 1313;
// x = _1000; // odwołanie do zmiennej :)
// x = 1000_;
x = 10______00; // po prostu tysiąc
// dopuszczalne są tylko pomiędzy cyframi.
// nie na początku, nie na końcu, nie obok kropki ani obok litery typu i wykładnika
x = 0x0F_FF_80_00;
x = 0b0011_0101;
System.out.println(x); // 1000
double dd = 10__00;
dd = 3.14; // literał liczbowy z częścią ułamkową jest typu double (a nie float)
dd = 1_00.0__0;
//dd = 100._9;
//dd = 100_.9;
dd = 100.99d;
//dd = 100.99_f;
// x = 0x_FF;
// NK x = 1L; // L na końcu oznacza typ long (może być duże lub małe)
l = 1L;
l = 1; // inta można wpisać na zmienną long
System.out.println();
float f = 12; // int na float - OK
// f = 3.14;
// literał z ułamkiem jest typu double, a double nie można wpisać na float
f = 3.14F;
f = 1.0f;
f = 3f;
f = 1.13e2F;
f = (float)3.14; // kompiluje się, ale niezalecane, bo można zgubić precyzję
System.out.println(f);
double d = 3.14;
// NK f = d;
// na końcu double'a też można podać info o typie: D albo d
d = 4.44d;
d = 4.445D;
// liczba w notacji dziesiętnej razy 10 do podanej potęgi
d = 1.25e3;
System.out.println(d);
d = 4.44e-3;
System.out.println(d);
System.out.println();
// liczba w notacji szestastkowej razy 2 do podanej potęgi - tak to jest przechowywane wewnętrznie!
d = 0x3p2; // 12
System.out.println(d);
d = 0x0.2p0; // 2/16 = 1/8 = 0.125
System.out.println(d);
d = 0x1p-3;
System.out.println(d);
}
}
package p02_liczby;
public class Rzutowania {
// "Hierarchia" typów prostych:
// byte < short < int < long < float < double
// char < int
public static void main(String[] args) {
int x = 107;
float f = 3.14f;
long l3 = 13;
// rzutowanie niejawne - na zmienną typu "szerszego" można zapisać wartość typu "węższego" (widening)
long l = x;
float f2 = l3;
//NK x = l;
//NK l = f;
f = l;
// rzutowanie jawne można stosować zawsze; czasem może wiązać się z "popsuciem" wartości liczbowej
x = (int) l;
System.out.println(x);
// można stosować jawne rzutowanie nawet gdy nie jest konieczne
l = x;
l = (long) x;
System.out.println(l);
l = 4_000_000_000L;
x = (int) l;
System.out.println(x); // zmieniona wartość, ostatnie 32 bity z zapisu tej liczby
f = 100.99F;
x = (int)f; // obcina do wartości całkowitej
System.out.println(x); // 100
f = 4e9f; // 4 * 10^9 czyli 4mld
x = (int)f; // po wyjściu poza zakres przyjmuje MAXINT / MININT
System.out.println(x);
// Na zmienne typu byte, short i char można wpisywać konkretne wartości całkowite, o ile kompilator widzi, że mieszczą się w zakresie
byte b1 = 100;
//NK byte b2 = 200;
x = 100;
//NK byte b3 = x;
final int fi = 10;
b1 = fi; // jeśli wartość jest "stałą" (jest final i jest znana w czasie kompilacji)
b1 = 50;
//NK b1 = x; // bo "nie każdy int mieści się w byte"
x = b1; // OK, bo byte mieści się w int
//NK int i3 = 3L;
float f3 = 3L;
byte b = 13;
b = 15;
//NK b = 130;
x = 15;
//NK b = x;
b = (byte)x;
//NK wezByte(88);
wezByte((byte)88);
wezByte(b);
System.out.println();
System.out.println(dajByte());
System.out.println(dajZnak());
System.out.println();
l = 5_000_000_000L;
x = (int)l;
System.out.println(x);
// rzutowanie liczb całkowitych - bierzemye ostatnie bity z zapisu liczby w pamięci
// zobaczę to samo, co w int overflow gdy mnożyłem 5 * 1000000000
System.out.println("5mld long rzut na int: " + x);
double d = 5_000_000_000.0;
x = (int)d;
System.out.println("5mld double rzut na int: " + x);
// rzutowanie float i double na liczbę całkowitą - bierzemy wartość, która jest najbliżej,
// w tym przypadku będzie to Integer.MAX_VALUE
byte b2 = 40, b3 = 50;
// Operacje arytmetyczne + - * / % - są zdefiniowane dla typu int, a nie dla byte i short
// dlatego ich ywniki trzeba zrzutowa, aby pisać na zmienne tych typów
//NK byte b4 = b2 + b3;
byte b4 = (byte)(b2 + b3);
// ale bez rzutowania działają ++ i +=
System.out.println(b2);
b2++;
System.out.println(b2);
b2 += 10;
System.out.println(b2);
}
static byte dajByte() {
return 65;
}
/* NK
static byte dajByteInaczej() {
int x = 65;
return x;
}
*/
static char dajZnak() {
return 65;
}
static void wezByte(byte bbb) {
System.out.println(bbb);
}
}
package p02_liczby;
public class WypiszZakresy {
public static void main(String[] args) {
System.out.println("byte " + Byte.BYTES + " bajtów, od " + Byte.MIN_VALUE + " do " + Byte.MAX_VALUE);
System.out.println("short " + Short.BYTES + " bajtów, od " + Short.MIN_VALUE + " do " + Short.MAX_VALUE);
System.out.println("int " + Integer.BYTES + " bajtów, od " +Integer.MIN_VALUE + " do " + Integer.MAX_VALUE);
System.out.println("long " + Long.BYTES + " bajtów, od " +Long.MIN_VALUE + " do " + Long.MAX_VALUE);
System.out.println("char " + Character.BYTES + " bajtów, od " + (int) Character.MIN_VALUE + " do " + (int) Character.MAX_VALUE);
System.out.println();
// bez ograniczen: klasy BigInteger (calkowite) i BigDecimal (z ulamkiem)
System.out.println("float " + Float.BYTES + " bajtów, od " +Float.MIN_VALUE + " do " + Float.MAX_VALUE);
System.out.println(" min normal : " + Float.MIN_NORMAL);
System.out.println("double " + Double.BYTES + " bajtów, od " +Double.MIN_VALUE + " do " + Double.MAX_VALUE);
System.out.println(" min normal : " + Double.MIN_NORMAL);
System.out.println();
System.out.println("boolean : false i true");
}
}
package p02_liczby;
public class Znaki {
public static void main(String[] args) {
System.out.println("A");
System.out.println("A" + 5);
System.out.println('A');
System.out.println('A' + 5);
System.out.println('A' + 'B');
System.out.println((char)('A' + 'B'));
System.out.println("" + 'A' + 'B');
System.out.println();
char c = 65; // można wpisywać konkretną wartość int, o ile mieści się w zakresie
//NK char d = -1;
int x = 65;
int y = 'A';
//NK c = x; // ale nie int-a ze zmiennej
c = (char)x;
System.out.println(c);
x = c;
System.out.println(x);
x = (int)c;
System.out.println((int)c);
System.out.println();
for(char znak = 'A'; znak <= 'Z'; znak++) {
System.out.print(znak + " ");
}
System.out.println();
int ącki = 'Ą';
System.out.println(ącki);
}
}
package p03_interakcja.argumenty;
/*
Gdy uruchamiamy jakiś program w systemowym wierszu poleceń,
możemy po jego nazwie podać dowolne napisy – argumenty programu.
java p03_interakcja.argumenty.Argumenty Jeden Dwa "Ala ma kota" Cztery
*/
public class Argumenty {
public static void main(String[] args) {
System.out.println("Liczba argumentów: " + args.length);
// System.out.println("Argument nr 1: " + args[1]);
for(String arg: args) {
System.out.println(arg);
}
}
}
package p03_interakcja.konsola;
import java.util.Locale;
public class A_Print {
public static void main(String[] args) {
// println wypisuje coś i potem przechodzi do nast. linii
System.out.println("Wypisuję pierwszą linię");
System.out.println("Wypisuję drugą linię");
System.err.println("To jest niby błąd");
// pusty println - pusta linia
System.out.println();
// print - wypisuje coś i nie przechodzi do nowej linii
System.out.print("Ala");
System.out.print("Ola");
System.out.print("Ela");
System.out.println("Koniec");
int x = 50;
String s = "Ala";
// print, println przyjmują dowolne parametry
System.out.println(x);
// ale przyjmują tylko jeden parametr
//System.out.println("Liczba:", x);
// Jeśli chcemy wypisać kilka rzeczy, to najczęściej łączy się je znakiem +
// Do napisu można dodać także inne wartoścu (liczby, obiekty...)
System.out.println("Liczba: " + x);
System.out.println();
// W Javie dostępne jest też printf, prawie takie samo jak w C i podobne jak % w Pythonie.
// Pierwszym parametrem jest wzorzec (pattern), w którym są normalne fragmenty tekstu oraz znaczniki %X,
// na które są wstawiane wartości podane później po przecinku.
// %s - string lub dowolna wartość przekonwertowana na tekst tak, jakbyśmy wypisali ją printem
// %d - liczba całkowita
// %f - liczba z ułamkiem
// %x - liczba szesnastkowo
System.out.printf("Osoba %s ma %d lat.\n", s, x);
double pi = Math.PI;
// Zostaną użyte "lokale" z ustawień systemu, u mnie polskie - liczba wypisuje się z przecinkiem
System.out.printf("|%10s|%4d|%-4d|%04d|%6.3f|%n", s, x, x, x, pi);
// Wskazuję lokale amerykańskie - liczba wypisze się z kropką
System.out.printf(Locale.US, "|%10s|%4d|%-4d|%04d|%6.3f|%n", s, x, x, x, pi);
System.out.println();
// Jeśli bardzo potrzebujemy, to na standadowe wyjście można wypisywać też dane binarne.
System.out.write(65);
System.out.write(66);
System.out.write(67);
System.out.write(10);
}
}
package p03_interakcja.konsola;
import java.io.IOException;
public class B_SuroweWejscie1 {
public static void main(String[] args) throws IOException {
System.out.println("Napisz coś");
// Wczytanie jednego bajtu z wejścia - w praktyce to co odczytamy, jest kodem pierwszej litery.
int x = System.in.read();
System.out.println("wartość x: " + x);
}
}
package p03_interakcja.konsola;
import java.io.IOException;
import java.nio.charset.Charset;
import java.util.Arrays;
public class B_SuroweWejscie2 {
public static void main(String[] args) throws IOException {
System.out.println("Napisz coś");
// Można też wczytać całą porcję bajtów do tablicy
byte[] bajty = new byte[100];
int ile = System.in.read(bajty);
System.out.println("Odczytano " + ile + " bajtów.");
System.out.println(Arrays.toString(bajty));
// Można utworzyć napis na podstawie ciągu bajtów:
String napis = new String(bajty, 0, ile);
// String napis = new String(bajty, 0, ile, "UTF-8");
System.out.println("Napisałeś: " + napis);
}
}
package p03_interakcja.konsola;
import java.util.Scanner;
public class C_Skaner1 {
public static void main(String[] args) {
// Tworzymy obiekt klasy Scanner. Ten skaner będzie czytał dane ze standardowego wejścia.
Scanner sc = new Scanner(System.in);
System.out.println("Napisz linię tekstu:");
String linia = sc.nextLine();
System.out.println("Napisałeś: " + linia);
System.out.println("Wpisz liczbę całkowitą:");
int x = sc.nextInt();
System.out.println("Wpisz liczbę z przecinkiem (!):");
double d = sc.nextDouble();
System.out.println("Liczby: " +x + " , " + d);
System.out.print("Wpisz dwa słowa: ");
String slowo1 = sc.next();
String slowo2 = sc.next();
System.out.println("Pierwsze: " + slowo1);
System.out.println("Drugie : " + slowo2);
// Gdy teraz wczytam "linię" co tam będzie? Reszta linii wpisana za tymi ↑ dwoma słowami
linia = sc.nextLine();
System.out.println("Linia zawiera: " + linia);
System.out.println("KONIEC");
}
}
package p03_interakcja.konsola;
import java.util.Scanner;
public class C_Skaner2_LiczbaCzyNieLiczba {
public static void main(String[] args) {
Scanner sc = new Scanner(System.in);
System.out.println("Napisz coś:");
if(sc.hasNextInt()) {
int liczba = sc.nextInt();
System.out.println("Wpisałeś int: " + liczba);
} else if(sc.hasNextDouble()) {
double liczba = sc.nextDouble();
System.out.println("Wpisałeś double: " + liczba);
} else {
String slowo = sc.next();
System.out.println("Wpisałeś tekst: " + slowo);
}
String reszta = sc.nextLine();
System.out.println("Reszta linii: " + reszta);
System.out.println("Reszta miała znaków: " + reszta.length());
}
}
package p03_interakcja.konsola;
import java.io.BufferedReader;
import java.io.IOException;
import java.io.InputStreamReader;
// Aby czytać wejście linia po linii, można użyć klas Scanner (inny przykład) lub BufferedReader (tutaj).
// Pośrednio potrzebna jest klasa InputStreamReader.
// Gdybyśmy chcieli podać własne kodowane znaków (inne niż systemowe), to wtedy:
// InputStreamReader isr = new InputStreamReader(System.in, "UTF-8");
public class D_BufRead {
public static void main(String[] args) {
try {
InputStreamReader isr = new InputStreamReader(System.in);
BufferedReader br = new BufferedReader(isr);
String wiersz;
while((wiersz = br.readLine()) != null) {
System.out.println("Napisałeś " + wiersz);
if("koniec".equalsIgnoreCase(wiersz))
break;
}
System.out.println("KONIEC");
} catch(IOException e) {
e.printStackTrace();
}
}
}
package p03_interakcja.konsola;
import java.io.Console;
import java.util.Arrays;
public class E_KlasaConsole {
public static void main(String[] args) {
System.out.println("Początek");
Console konsola = System.console();
System.out.println("System.console() = " + konsola);
if(konsola == null) {
System.out.println("Brak możliwości utworzenia konsoli.");
return;
}
String wiersz;
while((wiersz = konsola.readLine("> ")) != null) {
konsola.printf("Napisałeś %s %n", wiersz);
if("koniec".equals(wiersz))
break;
}
System.out.println("KONIEC");
char[] hasło = konsola.readPassword("Podaj tajne hasło: ");
konsola.printf("Hasło ma długość %d %n", hasło.length);
// "zamazuję" hasło w pamięci, żeby inne programy nie mogły go odczytać
Arrays.fill(hasło, 'X');
}
}
package p03_interakcja.okna;
import javax.swing.JOptionPane;
/* Jednym ze sposobów komunikacji z użytkownikiem są okna dialogowe.
W Javie są one łatwe w użyciu (łatwiejsze niż pełnowartościowe aplikacje okienkowe),
korzysta się poprzez klasę JOptionPane.
Najważniejsze są trzy rodzaje okien dialogowych:
* showMessageDialog - tylko komunikat
* showInputDialog - pytanie i mozliwośc podania tekstowej odpowiedzi
* showConfirmDialog - pytanie i odpowiedź Yes/No/Cancel
*/
public class OknoDialogowe1 {
public static void main(String[] args) {
String imie = JOptionPane.showInputDialog("Jak masz na imię?");
JOptionPane.showMessageDialog(null, "Witaj " + imie);
}
}
package p03_interakcja.okna;
import javax.swing.JOptionPane;
public class OknoDialogowe2 {
public static void main(String[] args) {
String imie = JOptionPane.showInputDialog("Jak masz na imię?");
String wiekTekstowo = JOptionPane.showInputDialog("Ile masz lat, " + imie + "?");
int wiek = Integer.parseInt(wiekTekstowo);
if(wiek >= 18) {
JOptionPane.showMessageDialog(null, "Witaj " + imie + ", możesz kupić piwo :)");
} else {
JOptionPane.showMessageDialog(null, "Witaj " + imie + ", dla niepełnoletnich tylko cukierki...");
}
}
}
package p03_interakcja.okna;
import java.awt.HeadlessException;
import javax.swing.JOptionPane;
public class OknoDialogowe3 {
public static void main(String[] args) {
try {
String imie = JOptionPane.showInputDialog("Jak masz na imię?");
String wiekTekstowo = JOptionPane.showInputDialog("Ile masz lat, " + imie + "?");
int wiek = Integer.parseInt(wiekTekstowo);
if(wiek >= 18) {
JOptionPane.showMessageDialog(null, "Witaj " + imie + ", możesz kupić piwo :)");
} else {
JOptionPane.showMessageDialog(null, "Witaj " + imie + ", dla niepełnoletnich tylko cukierki...");
}
} catch(HeadlessException e) {
System.out.println("Brak interfejsu graficznego - nie pogadamy...");
} catch(NumberFormatException e) {
JOptionPane.showMessageDialog(null, "Nieprawidłowy format liczby", "Błąd", JOptionPane.ERROR_MESSAGE);
} catch(Exception e) {
JOptionPane.showMessageDialog(null, "Inny błąd " + e, "Błąd", JOptionPane.ERROR_MESSAGE);
}
}
}
package p03_interakcja.okna;
import java.time.LocalDateTime;
import javax.swing.JOptionPane;
public class RodzajeOkien {
public static void main(String[] args) {
JOptionPane.showMessageDialog(null, "To jest zwykły MessageDialog");
JOptionPane.showMessageDialog(null, "To jest MessageDialog typu WARNING", "Uwaga", JOptionPane.WARNING_MESSAGE);
// są też inne typy: PLAIN_MESSAGE, INFORMATION_MESSAGE, QUESTION_MESSAGE, WARNING_MESSAGE, ERROR_MESSAGE
String cos = JOptionPane.showInputDialog("To jest inputDialog.\nNapisz coś:");
String data = JOptionPane.showInputDialog("To jest inputDialog z początkową wartością.", LocalDateTime.now());
// Rozbudowana wersja showInputDialog pozwala wybrać wartość z rozwijanej listy
// Należy przekazać tablicę wartości do wyboru
String[] opcje = { "wiosna", "lato", "jesień", "zima" };
String poraRoku = (String) JOptionPane.showInputDialog(null, "Którą porę roku lubisz najbardziej?", "Pytanie",
JOptionPane.QUESTION_MESSAGE, null, opcje, "jesień");
int pora2 = JOptionPane.showOptionDialog(null, "A której pory nie lubisz?", "Pytanie 2", 0,
JOptionPane.QUESTION_MESSAGE, null, opcje, "zima");
// dostajemy numer wybranej opcji, od 0
int wybor = JOptionPane.showConfirmDialog(null, "Czy chcesz " + cos + " o godzinie " + data + "?");
switch (wybor) {
case JOptionPane.YES_OPTION -> JOptionPane.showMessageDialog(null, "TAK");
case JOptionPane.NO_OPTION -> JOptionPane.showMessageDialog(null, "NO");
case JOptionPane.CANCEL_OPTION -> JOptionPane.showMessageDialog(null, "Cancel");
default -> JOptionPane.showMessageDialog(null, "Inna wartość: " + wybor);
// zamknięcie okna daje wynik -1 czyli CLOSED_OPTION
}
}
}
package p03_interakcja.skaner;
import java.util.Scanner;
public class KlasaScanner {
public static void main(String[] args) {
// Do wygodnego wczytywania danych tekstowych ze standardowego wejścia, używa się klasy Scanner.
// Deklaruję zmienną scanner typu Scanner i wpisuję do niej nowy obiekt klasy Scanner,
// który będzie pobierał dane ze standardowego wejścia.
Scanner scanner = new Scanner(System.in);
System.out.println("Wpisz linię tekstu:");
String linia = scanner.nextLine();
System.out.println("Wpisana linia: " + linia);
if(!linia.isBlank()) {
System.out.println("Linia jest niepusta");
}
System.out.print("Wpisz liczbę całkowitą: ");
int x = scanner.nextInt();
System.out.print("Wpisz liczbę z ułamkiem: ");
double y = scanner.nextDouble();
System.out.println(x + " × " + y + " = " + (x*y));
System.out.println("Wpisz dwa słowa lub więcej: ");
String slowo1 = scanner.next();
String slowo2 = scanner.next();
String resztaLinii = scanner.nextLine();
System.out.println("Pierwsze słowo: " + slowo1);
System.out.println("Drugie słowo: " + slowo2);
System.out.println("Koniec linii (długość "
+ resztaLinii.length() + "): " + resztaLinii);
}
}
package p03_interakcja.skaner;
import java.util.Scanner;
// Program odczytuje długości boków prostokąta i oblicza pole powierzchni oraz obwód.
// Klasa Scanner oraz opercaje String.format i printf biorą pod uwagę ustawienia regionalne komputera.
// Gdy ustawiony jest język angielski, to używają kropki w ułamku dziesiętnym,
// gdy ustawiony jest język polski, to uywają przecinka.
// W wersjach ProstokatUS1 i 2 wymuszamy użycie kropki.
public class Prostokat {
public static void main(String[] args) {
Scanner scanner = new Scanner(System.in);
System.out.print("Podaj długość prostokąta: ");
double a = scanner.nextDouble();
System.out.print("Podaj szerokość prostokąta: ");
double b = scanner.nextDouble();
double pole = a*b;
double obwod = 2*a + 2*b;
System.out.println("Pole: " + pole);
System.out.println("Obwód: " + obwod);
// wersja printf (działa tak samo jak String.format):
System.out.printf("Dla prostokąta o bokach %.3f × %.3f pole wynosi %.3f a obwód %.3f\n",
a, b, pole, obwod);
}
}
package p03_interakcja.skaner;
import java.util.Locale;
import java.util.Scanner;
public class ProstokatUS1 {
public static void main(String[] args) {
// Zanim utworzę Scanner i wykonam jakąkolwiek operację zw z localami,
// zmieniam domyśle ustawienia TEJ APLIKACJI
Locale.setDefault(Locale.US);
Scanner scanner = new Scanner(System.in);
System.out.print("Podaj długość prostokąta: ");
double a = scanner.nextDouble();
System.out.print("Podaj szerokość prostokąta: ");
double b = scanner.nextDouble();
double pole = a*b;
double obwod = 2*a + 2*b;
System.out.println("Pole: " + pole);
System.out.println("Obwód: " + obwod);
// wersja printf (działa tak samo jak String.format):
System.out.printf("Dla prostokąta o bokach %.3f × %.3f pole wynosi %.3f a obwód %.3f\n",
a, b, pole, obwod);
}
}
package p03_interakcja.skaner;
import java.util.Locale;
import java.util.Scanner;
public class ProstokatUS2 {
public static void main(String[] args) {
// Tworząc Scanner oraz używając operacji printf, wskazuję Locale, które mają być użyte.
Scanner scanner = new Scanner(System.in);
scanner.useLocale(Locale.US);
System.out.print("Podaj długość prostokąta: ");
double a = scanner.nextDouble();
System.out.print("Podaj szerokość prostokąta: ");
double b = scanner.nextDouble();
double pole = a*b;
double obwod = 2*a + 2*b;
System.out.println("Pole: " + pole);
System.out.println("Obwód: " + obwod);
// wersja printf (działa tak samo jak String.format):
System.out.printf(Locale.US, "Dla prostokąta o bokach %.3f × %.3f pole wynosi %.3f a obwód %.3f\n",
a, b, pole, obwod);
}
}
package p03_interakcja.skaner;
import java.io.IOException;
public class StandardoweWejscie1 {
public static void main(String[] args) throws IOException {
// standardowe wyjście:
System.out.println("Standardowe wyjście");
// wyjście błędów - przez ten kanał wypisywane są info o wyjątkach. my też możemy coś wypisać:
System.err.println("Wyjście błędów");
// standardowe wejście:
int x = System.in.read();
System.out.println("Pierwszy bajt: " + x);
int y = System.in.read();
System.out.println("Drugi bajt: " + y);
}
}
package p03_interakcja.skaner;
import java.io.IOException;
import java.util.Arrays;
public class StandardoweWejscie2 {
public static void main(String[] args) throws IOException {
System.out.println("Napisz coś");
// Można też wczytać całą porcję bajtów do tablicy
byte[] bajty = new byte[100];
int ile = System.in.read(bajty);
System.out.println("Odczytano " + ile + " bajtów.");
System.out.println(Arrays.toString(bajty));
// Można utworzyć napis na podstawie ciągu bajtów:
String napis = new String(bajty, 0, ile);
// String napis = new String(bajty, 0, ile, "UTF-8");
System.out.println("Napisałeś: " + napis);
}
}
Markdown is supported
0% or
You are about to add 0 people to the discussion. Proceed with caution.
Finish editing this message first!
Please register or to comment