Commit 7147a6c0 by Patryk Czarnik

Teoria pętli

parent d144da61
package p05_petle;
import java.util.Scanner;
public class PowtorzNapis {
public static void main(String[] args) {
Scanner scanner = new Scanner(System.in);
System.out.println("Wprowadź tekst:");
String tekst = scanner.nextLine();
System.out.print("Ile razy powtórzyć? ");
int ileRazy = scanner.nextInt();
// wypisz podany tekst tyle razy, ile chciał użytkownik
for(int i = 0; i < ileRazy; i++) {
System.out.println(tekst);
}
}
}
package p05_petle;
import java.util.List;
public class TeoriaPetli {
public static void main(String[] args) {
// GENERALNIE pętla umożliwia wielokrotnie wykonanie fragmentu programu
// Np zamiast 5 razy powtarzac to samo w kodzie:
System.out.println("Ala ma kota");
System.out.println("Ala ma kota");
System.out.println("Ala ma kota");
System.out.println("Ala ma kota");
System.out.println("Ala ma kota");
System.out.println();
// można napisać pętlę, która wykona się 5 razy:
for(int i = 0; i < 5; i++) {
System.out.println("Ola ma psa");
}
System.out.println();
// W Javie są takie rodzaje pętli: while, do-while, for, for-each
System.out.println("Pętla while:");
// while(WARUNEK) { INSTRUKCJE }
// Gdy WARUNEK jest prawdziwy, to wykonują się INSTRUKCJE,
// a następnie ponownie sprawdzany jest WARUNEK, itd...
// Gdy WARUNEK jest fałszywy, to program przechodzi do dalszej części
int a = 1;
while(a <= 5) {
System.out.println("a = " + a);
a++;
}
System.out.println("Koniec pętli while. Aktualnie a = " + a);
System.out.println("\nPętla do-while:");
// do { INSTRUKCJE } while(WARUNEK);
// Na początku wykonywane są INSTRUKCJE, a następnie
// sprawdzany jest WARUNEK i:
// - jeśli jest prawdziwy, do następuje powrót na początek i ponowne wykonanie INSTRUKCJI itd...
// - jeśli jest fałszywy, to program idzie dalej
int b = 1;
do {
System.out.println("b = " + b);
b++;
} while(b <= 5);
System.out.println("Koniec pętli do-while. Aktualnie b = " + b);
System.out.println("\nPętla for:");
// for(INICJALIZACJA; WARUNEK; KROK) { INSTRUKCJE }
// Na początku raz wykonywana jest INICJALIZACJA
// (może to być deklaracja zmiennej)
// Następnie - podobnie jak w pętli while - sprawdzany jest WARUNEK
// - jeśli prawdziwy, to wykonywane są INSTRUKCJE, a następnie dodatkowo KROK
// - jeśli fałszywy, to idziemy za pętlę
// Najbardziej typowy przykład: przeglądanie zakresu liczbowego:
for(int i = 1; i <= 5; i++) {
System.out.println("i = " + i);
}
// Jeśli zmienną deklarowaliśmy wewnątrz pętli (a tak jest najczęściej),
// to teraz nie ma już do niej dostępu.
// System.out.println("Koniec pętli for, i = " + i);
System.out.println("Koniec pętli for");
List<String> lista = List.of("Ala", "Ola", "Ela");
System.out.println("\nPętla for-each");
// Od Java 5
// for(Typ zmienna : kolekcja) { INSTRUKCJE }
// Wykonuje podane instrukcje dla każdego elementu kolekcji (może to być też tablica)
for(String imie : lista) {
System.out.println("Witaj " + imie);
}
System.out.println();
// Od Java 8 istnieje jeszcze metoda forEach, która formalnie nie jest pętlą,
// ale można jej użyć zamiasta pętli
// To coś ze strzałką, to jest "wyrażenie lambda"
lista.forEach(imie -> System.out.println("Cześć " + imie));
}
}
Markdown is supported
0% or
You are about to add 0 people to the discussion. Proceed with caution.
Finish editing this message first!
Please register or to comment