Commit 59be7d4f by Patryk Czarnik

Teoria if

parent c79d41e3
package p04_if;
import java.util.Random;
import java.util.concurrent.ThreadLocalRandom;
public class Losowanie {
public static void main(String[] args) {
// tworzymy obiekt Random - "generator liczb pseudolosowych"
Random random = new Random();
double d = random.nextDouble();
// liczba z zakresu [0.0 , 1.0)
System.out.println("double: " + d);
// losowy int z całego zakresu intów (orientacyjnie od -2mld do +2mld)
int x = random.nextInt();
// int z zakresu od 0 do limit-1, czyli tu od 0 do 99
int y = random.nextInt(100);
// int z zakresu od 500 włącznie do 1000 wyłączając, czyli od 500 do 999
// dostępne od niedawna, od Java 17
int z = random.nextInt(500, 1000);
System.out.println(x + " " + y + " " + z);
// alternatywnie, bez tworzenia obiektu Random - każdy wątek ma swojego prywatnego randoma
// Od Java 7
int r = ThreadLocalRandom.current().nextInt();
System.out.println(r);
char losowaLitera1 = (char)(65 + random.nextInt(26));
char losowaLitera2 = (char)('A' + random.nextInt('Z' - 'A' + 1));
System.out.print(losowaLitera1);
System.out.print(losowaLitera2);
}
}
package p04_if;
import java.util.Random;
public class SpojnikiLogiczne {
public static void main(String[] args) {
Random random = new Random();
int x = random.nextInt(100);
int y = random.nextInt(100);
System.out.println("Wylosowane liczby: " + x + ", " + y);
// Wprowadzenie: gdy sprawdzić dwa warunki i dopiero cś zrobić, to możemy
// a) zagniezdzić ifa - raczej "brzydkie", jedyną zaletą jest to, że mogę napisać oddzielne else do obu części warunku
if(x > 50) {
if(y > 50) {
System.out.println("obie liczby >50");
} else {
System.out.println("y nie jest >50");
}
} else {
System.out.println("x nie jest >50");
}
System.out.println();
// b) użyć spójników logicznych
// && - logiczne "i", "and", koniunkcja
if(x > 50 && y > 50) {
System.out.println("obie liczby >50");
} else {
System.out.println("jakaś liczba jest <=50");
}
// || - logiczne "lub", "or", alternatywa
if(x > 50 || y > 50) {
System.out.println("istnieje liczba >50");
} else {
System.out.println("żadna z liczb nie jest >50");
}
}
}
package p04_if;
import java.util.Random;
public class TeoriaIf {
public static void main(String[] args) {
Random random = new Random();
int x = random.nextInt(100);
int y = random.nextInt(100);
System.out.println("Wylosowane liczby: " + x + ", " + y);
// najbardziej typy zapis: if z else.
// jeśli warunek logiczny prawdziwy, to wykouje się fragment kodu za if-em
// a jeśli fałszywy, to wykonuje się fragment kodu za else.
if(x + y >= 100) {
System.out.println("suma liczb >= 100");
} else {
System.out.println("suma liczb < 100");
}
// Jeśli do wykonania jest tylko jedna instrukcja, można jej nie brać w {klamerki}
// (ale ja je daję nawet w takich przypadkach)
if(x % 2 == 0)
System.out.println("x jest parzysty");
else
System.out.println("x jest nieparzysty");
// można pisać if bez towarzyszącego else
if(x < 10) {
System.out.println("x jest jednocyfrowy");
}
System.out.println("To się zawsze wypisze");
// można też pisać ciąg wielu ifów na zasadzie if - else if - else
if(x > y) {
System.out.println("x jest większy");
} else if(x < y) {
System.out.println("y jest większy");
} else {
System.out.println("obie liczby równe");
}
}
}
Markdown is supported
0% or
You are about to add 0 people to the discussion. Proceed with caution.
Finish editing this message first!
Please register or to comment