Skip to content
Projects
Groups
Snippets
Help
This project
Loading...
Sign in / Register
Toggle navigation
A
alx_mszczonow_1
Overview
Overview
Details
Activity
Cycle Analytics
Repository
Repository
Files
Commits
Branches
Tags
Contributors
Graph
Compare
Charts
Issues
0
Issues
0
List
Board
Labels
Milestones
Merge Requests
0
Merge Requests
0
CI / CD
CI / CD
Pipelines
Jobs
Schedules
Charts
Wiki
Wiki
Snippets
Snippets
Members
Members
Collapse sidebar
Close sidebar
Activity
Graph
Charts
Create a new issue
Jobs
Commits
Issue Boards
Open sidebar
Patryk Czarnik
alx_mszczonow_1
Commits
5a47d03e
Commit
5a47d03e
authored
Jun 26, 2023
by
Patryk Czarnik
Browse files
Options
Browse Files
Download
Email Patches
Plain Diff
if
parent
a08f4e86
Hide whitespace changes
Inline
Side-by-side
Showing
2 changed files
with
144 additions
and
0 deletions
+144
-0
If.java
src/main/java/p04_instrukcje/If.java
+104
-0
SpojnikiLogiczne.java
src/main/java/p04_instrukcje/SpojnikiLogiczne.java
+40
-0
No files found.
src/main/java/p04_instrukcje/If.java
0 → 100644
View file @
5a47d03e
package
p04_instrukcje
;
import
java.util.Random
;
public
class
If
{
public
static
void
main
(
String
[]
args
)
{
Random
random
=
new
Random
();
int
x
=
random
.
nextInt
(
100
);
// liczba od 0 do 99 włącznie
int
y
=
random
.
nextInt
(
100
);
System
.
out
.
println
(
"Wylosowane liczby:"
);
System
.
out
.
printf
(
"x = %d , y = %d\n"
,
x
,
y
);
// Wzorcowa wersja if:
// if(WARUNEK) { INSTRUKCJE1 } else { INSTRUKCJE2 }
// Gdy WARUNEK jest prawdą, wykonają się INSTRUKCJE1, a jeśli nieprawdą to INSTRUKCJE2
if
(
x
%
2
==
0
)
{
System
.
out
.
println
(
"x jest parzysty"
);
System
.
out
.
println
(
"Ala ma kota"
);
}
else
{
System
.
out
.
println
(
"x jest nieparzysty"
);
System
.
out
.
println
(
"Ola ma psa"
);
}
System
.
out
.
println
(
"a kuku"
);
System
.
out
.
println
();
// Jeśli za ifem lub elsem do wykonania jest tylko jedna instrukcja, to można pominąć nawiasy klamrowe.
if
(
x
>=
50
)
System
.
out
.
println
(
">= 50"
);
else
System
.
out
.
println
(
"< 50"
);
// Używajmy tego jednak z umiarem, tylko w bardzo prostych przypadkach, np. break, throw, return...
// W większości przypadków zalecane jest wzięcie wykonywanego kodu w {nawiasy klamrowe},
// gdyż łatwiej dokonać późniejszych zmian, np. dodać kolejną linię itp...
/* Za instrukcją strukturalną (if, while, for...) w praktyce nigdy nie stawia się średnika
if(x == y); {
System.out.println("Obie liczby są równe!");
}
Powyższy kod zawsze wyświetliłby podany napis, bo struktiura jest taka:
"jeśli x == y, nie rób nic; a później ZAWSZE wypisuj ten tekst"
*/
// Można użyć samego if, bez else:
if
(
x
+
y
>=
100
)
{
System
.
out
.
println
(
"suma x i y jest trzycyfrowa"
);
}
// ify (i inne instrukcje blokowe) można zagnieżdżać. Tutaj tym bardziej zalecamy pisanie nawiasów {}
if
(
x
%
2
==
0
)
{
if
(
y
%
2
==
0
)
{
System
.
out
.
println
(
"obie liczby są parzyste"
);
}
else
{
System
.
out
.
println
(
"x parzysty, y nieparzysty"
);
}
}
else
{
if
(
y
%
2
==
0
)
{
System
.
out
.
println
(
"x nieparzysty, y parzysty"
);
}
else
{
System
.
out
.
println
(
"obie liczby nieparzyste"
);
}
}
System
.
out
.
println
();
// Jeśli rozpatrywanych sytuacji jest więcej niż 2, to typowym sposobem zapisu jest ciąg
// if - else if - ... - else
if
(
x
>
y
)
{
System
.
out
.
println
(
"x > y"
);
}
else
if
(
x
<
y
)
{
System
.
out
.
println
(
"x < y"
);
}
else
{
System
.
out
.
println
(
"x = y"
);
}
// W Javie nie ma automatycznej konwersji liczb (ani innych rzeczy) na boolean
// if(liczba) {
// System.out.println("Nie zero");
// }
//
// if(liczba = 0) {
// System.out.println("Nie zero");
// }
// Warunkiem najczęściej jest porównanie, ale może też być wywołanie metody typu boolean
String
str
=
"Ala ma kota"
;
if
(
str
.
isEmpty
())
{
System
.
out
.
println
(
"puste"
);
}
// może też być bezpośrednie użycie zmiennej typu boolean
boolean
logika
=
x
>
10
&&
y
%
3
==
0
;
if
(
logika
)
{
System
.
out
.
println
(
"Dziwny warunek jest prawdą"
);
}
else
{
System
.
out
.
println
(
"Nieprawda"
);
}
System
.
out
.
println
(
"Koniec programu"
);
}
}
src/main/java/p04_instrukcje/SpojnikiLogiczne.java
0 → 100644
View file @
5a47d03e
package
p04_instrukcje
;
import
java.util.Random
;
public
class
SpojnikiLogiczne
{
public
static
void
main
(
String
[]
args
)
{
Random
random
=
new
Random
();
int
x
=
random
.
nextInt
(
20
);
int
y
=
random
.
nextInt
(
20
);
System
.
out
.
println
(
"x = "
+
x
+
" , y = "
+
y
);
// && - koniunkcja, "i", "and"
// warunek jest prawdziwy tylko gdy obie części są prawdziwe
if
(
x
>=
10
&&
y
>=
10
)
{
System
.
out
.
println
(
"AAA obie liczby są dwucyfrowe"
);
}
else
{
System
.
out
.
println
(
"BBB nieprawda, że obie na raz są dwucyfrowe"
);
}
// || - alternatywa, "lub", "or"
// warunek jest prawdziwy gdy co najmniej jedna część jest prawdziwa
if
(
x
>=
10
||
y
>=
10
)
{
System
.
out
.
println
(
"CCC któraś z liczb jest dwucyfrowa"
);
}
else
{
System
.
out
.
println
(
"DDD obie liczby są jednocyfrowe"
);
}
// Istnieje też ^ - to jest alternatywa rozłączna, tzw. "xor",
// Jest prawdą, gdy dokładnie jedna z części jest prawdą.
// Inaczej mówiąc ^ sprawdza czy warunki składowe dają różne wyniki.
// W praktyce nieużywane
if
(
x
>=
10
^
y
>=
10
)
{
System
.
out
.
println
(
"EEE tylko jedna z liczb jest dwucyfrowa"
);
}
else
{
System
.
out
.
println
(
"FFF warunki są jednakowe dla obu liczb"
);
}
}
}
Write
Preview
Markdown
is supported
0%
Try again
or
attach a new file
Attach a file
Cancel
You are about to add
0
people
to the discussion. Proceed with caution.
Finish editing this message first!
Cancel
Please
register
or
sign in
to comment