Commit 589c3d44 by Patryk Czarnik

Przykłady "zmienne"

parent e566ce3a
package pcz.p02_zmienne;
public class A_TeoriaZmiennych {
public static void main(String[] args) {
System.out.println("Początek programu");
// Aby użyć zmiennej, trzeba ją zadeklarować.
//NK x = 15;
//NK System.out.println(x);
// Deklaracja zmiennej:
String txt;
int x, innaZmienna;
// Zmienne lokalne (czyli deklarowane wewnątrz metod)
// nie są automatycznie inicjowane na żadną wartość.
// Niezainicjowanych zmiennych lokalnych nie wolno odczytywać (błąd kompilacji).
//NK System.out.println(txt);
//NK System.out.println(x);
//NK x = 2 * x;
//NK x += 5;
// Instrukcja przypisania (assignment)
txt = "Ala";
x = 25;
System.out.println(x); // OK
System.out.println(txt); // OK
// ponowne przypisanie = zmiana wartości zmiennej
txt = "Ola";
x = x + 1;
System.out.println(x);
// Rozszerzone operatory przypisania:
x += 4; // równoważne x = x + 4
System.out.println(x);
// dostępne także dla innych operatorów
x *= 2;
System.out.println(x);
System.out.println();
// Zazwyczaj wartość zmiennej podaje się od razu w miejscu deklaracji (deklaracja z inicjalizacją):
int y = 100, z = 200;
String miasto = "Warszawa";
System.out.println(y + z);
System.out.println(miasto);
// Typowe podejście Javy:
// Zmienne lokalne deklaruje się dopiero kiedy są potrzebne
// i od razu podaje się ich początkową wartość.
}
}
package pcz.p02_zmienne;
//NK int globalna;
public class B_RodzajeZmiennych {
// zmienna statyczna - istnieje jeden egzemplarz w pamięci
static int statyczna = 10;
// zmienna instancyjna (inaczej: pole, atrybut) należy do obiektu
// Każdy obiekt tej klasy, w której jesteśmy, będzie posiadał taką zmienną
int instancyjna = 20;
public static void main(String[] args) {
// zmienna lokalna, czyli deklarowana w obrębie metody
int lokalna = 30;
metodaStatyczna(40);
// metody instancyjnej nie da się wywołać w kontekście statycznym (np. w main)
// metodaInstancyjna(50);
// Trzeba utworzyć obiekt i wywołać tę metodę na obiekcie.
// Tworzę obiekt, czyli "instancję"
B_RodzajeZmiennych obiekt = new B_RodzajeZmiennych();
obiekt.metodaInstancyjna(50);
System.out.println(statyczna);
System.out.println(obiekt.instancyjna);
B_RodzajeZmiennych innyObiekt = new B_RodzajeZmiennych();
innyObiekt.instancyjna = 123;
innyObiekt.metodaInstancyjna(33);
}
static void metodaStatyczna(int parametr) {
int lokalna = 60;
System.out.println("metodaStatyczna:");
System.out.println("statyczna: " + statyczna);
// m "kontekście statycznym", czyli w metodzie statycznej nie ma dostępu do zmiennych instancyjnych,
// bo "nie wiemy w jakim obiekcie"
//NK System.out.println("instancyjna: " + instancyjna);
System.out.println("lokalna: " + lokalna);
System.out.println("parametr: " + parametr);
System.out.println();
}
void metodaInstancyjna(int parametr) {
int lokalna = 70;
System.out.println("metodaInstancyjna:");
System.out.println("statyczna: " + statyczna);
System.out.println("instancyjna: " + instancyjna);
System.out.println("lokalna: " + lokalna);
System.out.println("parametr: " + parametr);
System.out.println();
}
}
package pcz.p02_zmienne;
public class C_Inicjalizacja {
// zmienne statyczne - inicjowane domyślnie na 0, false lub null
static int st;
// zmienne instancyjne - inicjowane domyślnie na 0, false lub null
int inst;
public static void main(String[] args) {
// zmienne lokalne - nie są automatyczne inicjowane
int lokalna;
System.out.println(st); // 0
//NK System.out.println(inst); // próba dostępu do zmiennej niestatycznej w kontekście statycznym
C_Inicjalizacja obiekt = new C_Inicjalizacja();
System.out.println(obiekt.inst); // 0
// błąd kompilacji - aby odczytać zmienną lokalną, musi zostać wcześniej zainicjalizowana (w taki sposób, żeby kompilator miał pewność)
//NK System.out.println(lokalna);
if(st >= 0) {
lokalna = 13;
System.out.println(lokalna); // OK - tu zmienna "na pewno jest zainicjowana"
}
//NK System.out.println(lokalna); // tutaj wg kompilatora "może być niezainicjowana"
if(st >= 0) {
lokalna = 10;
} else {
lokalna = 20;
}
System.out.println(lokalna); // OK
}
}
package pcz.p02_zmienne;
public class D_Zasieg {
static int x;
public static void main(String[] args) {
System.out.println("A: " + x);
x = 100;
System.out.println("B: " + x);
int x = 500;
System.out.println("C: " + x);
metoda();
System.out.println("I: " + x);
}
static void metoda() {
// w tym miejscu nie widać lokalnych zmiennych z innych metod (np. main)
// a widać zmienne z poziomu klasy ("globalne")
System.out.println("D: " + x);
if(x > 0) {
String x = "700";
System.out.println("E: " + x);
}
System.out.println("F: " + x);
{
// wolno przesłaniać zmienne klasowe za pomocą zmiennych lokalnych
int x = 300;
System.out.println("G: " + x);
if(true) {
// nie wolno przesłaniać zmiennych lokalnych
//NK int x = 400;
// System.out.println("H: " + x);
}
}
System.out.println("K: " + x);
}
}
package pcz.p02_zmienne;
public class Nazwy {
public static void main(String[] args) {
// Nazwa nie może zaczynać się od cyfry
//NK String 1rstElement = "pierwszy";
// Nazwa może zaczynać się od litery, znaku _ lub znaku $
String abc123 = "abc123";
String _123 = "qwerty";
String $123 = "qwertz";
// wielkość liter ma znaczenie, to są dwie różne zmienne
int x = 10, X = 20;
System.out.println(x);
System.out.println(X);
// Można używać liter z różnych alfabetów
int żółć = 333;
System.out.println(żółć);
String = "李";
System.out.println();
\u674e = "babajaga"; // podaję kod Unicode chińskiego znaczka
System.out.println(); // babajaga
int $a, a; // to są różne zmienne
int $ = 444, $3 = 33, __ = 44;
System.out.println($);
System.out.println($3);
System.out.println(__);
// Nazwami nie mogą być słowa kluczowe ani pojedynczy znak podkreślenia
// String int = "pomyłka";
// String _ = "aaa";
// System.out.println(_);
String var = "okej, nawet w Javie 11";
System.out.println(var);
}
}
package pcz.p02_zmienne;
public class PolaFinal {
// pola które są final muszą być jawnie zainicjalizowane
// albo w tym miejscu, albo w bloku inicjalizacyjnym, albo w konstruktorze
final int numer;
public PolaFinal() {
numer = 0;
}
public PolaFinal(int nr) {
numer = nr;
}
}
package pcz.p02_zmienne;
import java.time.LocalTime;
public class SlowoVar {
public static void main(String[] args) {
// Przykład kompiluje się od Javy 10.
// Deklaracja zmiennej lokalnej bez podawania typu.
// Kompilator domyśla się typu na podstawie tego, co wpisujemy
var y = 100;
System.out.println(y);
y = 101; // OK
System.out.println(y);
// Zmienna ma jednak typ int i nie wolno wpisać wartości niezgodnego typu
// y = 3.14; // źle
// y = "Ala ma kota"; // źle
// System.out.println(y);
// Konstrukcja dostępna tylka dla zmiennych lokalnych, gdy początkową wartość wpisuje się od razu w miejscu deklaracji.
// var z;
// var nie jest słowem kluczowym i w niekolidujących miejscach można go używać jako nazwy:
String var = "tajemnicza zmienna";
System.out.println(var);
// BTW, odpowiednikiem takich zmiennych jak w Pythonie i PHP, na które można wpisać "wszystko",
// w Javie jest raczej zmienna typu Object.
Object o;
o = "Ala ma kota";
System.out.println(o.getClass().getSimpleName() + " : " + o);
o = 100 + 15;
System.out.println(o.getClass().getSimpleName() + " : " + o);
o = LocalTime.now();
System.out.println(o.getClass().getSimpleName() + " : " + o);
}
}
package pcz.p02_zmienne;
import java.time.LocalDate;
public class Typy {
public static void main(String[] args) {
// Typy dzielą się na dwie kategorie:
// 1) typy proste
byte b = 15;
short s = 1000;
int i = 100000;
long l1 = 10, l2 = 5000000000L;
float f = 3.14F;
double d = 3.14;
// char to pojedynczy znak, ale jednocześnie może być traktowany jak liczba z zakresu 0-64k
char znak = 'A';
boolean falsz = false, prawda = true, niewiem = d > 3.0;
// typów byte i short nie opłaca sie używać, chyba że w dużych tablicach
// 2) typy obiektowe
Object o = new Object();
System.out.println(o);
// klasa String - napisy
String imie = "Ala";
// platforma Java SE definiuje ok 4 tys. klas
LocalDate data = LocalDate.now();
System.out.println(data);
System.out.println(data.getDayOfMonth());
System.out.println(data.getDayOfYear());
System.out.println();
// programiści mogą tworzyć własne klasy
// w Javie również tablice są obiektami:
int[] liczby = { 1, 2, 3, 4 };
System.out.println(liczby.length);
System.out.println(liczby[1]); // 2
}
}
Markdown is supported
0% or
You are about to add 0 people to the discussion. Proceed with caution.
Finish editing this message first!
Please register or to comment