Commit 0418cef7 by Patryk Czarnik

Klasy - przykłady dziedziczenia

parent 2d582b40
package p10_klasy_podstawy;
public class Dziedziczenie1 {
public static void main(String[] args) {
Osoba osoba = new Osoba("Ala", "Kowalska", 30);
System.out.println(osoba);
System.out.println(osoba.imie + " " + osoba.nazwisko);
osoba.przedstawSie();
System.out.println();
Student student = new Student();
student.imie = "Jan";
student.nazwisko = "Kowalski";
student.wiek = 20;
student.rok = 2;
student.kierunek = "geologia";
// Obiekt klasy Student posiada te pola i metody, co każda Osoba
System.out.println(student);
System.out.println(student.imie + " " + student.nazwisko);
student.przedstawSie();
// ale dodatkowo posiada pola i metody zdefiniowane w klasie Student
System.out.println(student.rok + " rok kierunku " + student.kierunek);
student.dodajOcene(5);
student.dodajOcene(4);
student.dodajOcene(4);
System.out.println(student.sredniaOcen());
// zwykła Osoba tego nie posiada
// System.out.println(osoba.sredniaOcen());
// O ile pola i metody są dziedziczone przez podklasę, to konstruktory nie.
// Student student2 = new Student("Adam", "Abacki", 22);
// Student student2 = new Osoba("Adam", "Abacki", 22);
Student student3 = new Student("Kasia", "Kuchcińska", 23, 3, "medycyna");
System.out.println(student3);
}
}
package p10_klasy_podstawy;
public class Dziedziczenie2 {
public static void main(String[] args) {
Osoba osoba = new Osoba("Ala", "Kowalska", 30);
Student student = new Student("Jan", "Kowalski", 20, 2, "geologia");
osoba.przedstawSie();
student.przedstawSie();
System.out.println();
// Nawet, gdy zmienna jest typu Osoba, ale w tej zmiennej jest referencja do
// obiektu klasy Student,
// to przy wywołaniu metody wykona się wersja z klasy Student.
// W mechanizmie override decydujące znaczenie ma typ obiektu w czasie
// wykonania.
Osoba ktos;
ktos = osoba;
ktos.przedstawSie();
ktos = student;
ktos.przedstawSie();
System.out.println();
Sklep sklep = new Sklep("Żabka", 7);
sklep.sprzedajPiwo(osoba);
sklep.sprzedajPiwo(student);
System.out.println();
Osoba[] osoby = { osoba, student };
for (Osoba o : osoby) {
o.przedstawSie();
}
// Zauważmy, że ze zmiennej ktos nie da się odczytać pól kierunek i rok, czy ocen
// System.out.println(ktos.kierunek);
// Bo "nie każda Osoba ma te dane"
// Ale obiekt można zrzutować do zmiennej typu Student.
// Jeśli wiemy, że w zmiennej ktos na pewno jest Student, to można tak:
Student s1 = (Student) ktos;
System.out.println(s1.kierunek);
System.out.println(((Student) ktos).rok);
// Ale jeśli w zmiennej nie studenta, tylko zwykła osoba, to będzie wyjątek
// ClassCastException
// Student s2 = (Student)osoba;
// System.out.println(s2.kierunek);
// Metoda getClass zwraca aktualną informację o tym, jakiej kalsy jest obiekt.
System.out.println(ktos.getClass());
// Aby sprawdzić, czy rzutowanie będzie możliwe, używamy instanceof:
// Gdyby w zmiennej ktos był obiekt klasy StudentInformatyki, to też wyszłoby
// true
if (ktos instanceof Student) {
// rzutowanie jest bezpieczne
System.out.println(((Student) ktos).rok);
}
// Od Javy 17 (?) jest dostępne instanceof, które od razu wpisuje wynik do
// zmiennej:
if (ktos instanceof Student s5) {
s5.dodajOcene(4);
s5.dodajOcene(5);
System.out.println(s5.sredniaOcen());
}
}
}
package p10_klasy_podstawy;
public class Dziedziczenie3 {
public static void main(String[] args) {
// Dzięki temu, że "Student jest Osobą" i "Pracownik jest Osobą",
// można obiekty tych klas umieści w tablicy (kolekcji itp.) osób.
Osoba[] osoby = {
new Osoba("Ala", "Kowalska", 44),
new Osoba("Ola", "Malinowska", 13),
new Student("Adam", "Abacki", 20, 1, "medycyna"),
new StudentInformatyki("Karol", "Infobacki", 23, 3),
new Pracownik("Jan", "Kowalski", 40, "kierowca", 3300),
};
// Przeglądając elementy tablicy wiemy na pewno, że są to Osoby,
// ale dodatkowo może się okazać, że niektóre osoby są Student albo Pracownik
// Każda osoba posiada imię, nazwisko i wiek - można te dany odczytać.
// Każda osoba potrafi się przedstawić - można wywołać przedstawSie()
// ale w każdej podklasie ta metoda może mieć inną treść ("overriding").
// Wykona się wersja z właściwej klasy.
for(Osoba osoba : osoby) {
System.out.println("* kolejna osoba to " + osoba.imie + " " + osoba.nazwisko);
System.out.println(" " + osoba);
System.out.print(" ");
// System.out.println(osoba.kierunek); // nie każda osoba jest studentem
osoba.przedstawSie();
System.out.println(" to jest obiekt klasy: " + osoba.getClass().getSimpleName());
// Można jawnie sprawdzić czy zmienna wskazuje na obiekt określonej klasy
// (lub dalszej podklasy - np. StudentInformatyki jest w tym sensie Studentem)
if(osoba instanceof Student) {
// Jeśli tak jest, to możemy bezpiecznie zrzutować (cast) zmienną na typ Student
Student student = (Student) osoba;
System.out.println(" To jest student kierunku " + student.kierunek
+ ", który ma średnią ocen " + student.sredniaOcen());
}
// natomiast taki if nie byłby prawdziwy dla obiektu klasy StudentInformatyki
if(osoba.getClass() == Student.class) {
System.out.println(" to jest konkretnie klasy Student");
}
System.out.println();
}
}
}
package p10_klasy_podstawy;
public class Konto {
int numer;
int saldo;
Osoba wlasciciel;
public Konto(int numer, int saldo, Osoba wlasciciel) {
this.numer = numer;
this.saldo = saldo;
this.wlasciciel = wlasciciel;
}
@Override
public String toString() {
return "Konto nr " + this.numer + ", saldo " + this.saldo + ", wł " + this.wlasciciel;
}
void wplata(int kwota) {
this.saldo += kwota;
}
void wyplata(int kwota) {
this.saldo -= kwota;
}
}
package p10_klasy_podstawy;
import java.math.BigDecimal;
// W Javie nie ma "wielodziedziczenia", klasa ma dokładnie jedną nadklasę.
public class Pracownik extends Osoba {
private final static int PENSJA_MINIMALNA = 4000;
String zawod;
BigDecimal pensja;
Pracownik() {
}
Pracownik(String imie, String nazwisko, int wiek, String zawod, BigDecimal pensja) {
// wywołanie konstruktora z nadklasy
super(imie, nazwisko, wiek);
this.zawod = zawod;
this.pensja = pensja;
}
Pracownik(String imie, String nazwisko, int wiek, String zawod, double pensja) {
// wywołanie innego konstruktora z tej samej klasy
this(imie, nazwisko, wiek, zawod, BigDecimal.valueOf(pensja).setScale(2));
}
Pracownik(String imie, String nazwisko, int wiek, String zawod, int pensja) {
this(imie, nazwisko, wiek, zawod, BigDecimal.valueOf(pensja).setScale(2));
}
Pracownik(String imie, String nazwisko, int wiek, String zawod, String pensja) {
this(imie, nazwisko, wiek, zawod, new BigDecimal(pensja));
}
Pracownik(String imie, String nazwisko, int wiek, String zawod) {
this(imie, nazwisko, wiek, zawod, PENSJA_MINIMALNA);
}
// tworzenie wielu konstruktorów w tej samej klasie to jest "przeciążanie konstruktorów" / "overloading"
@Override
public void przedstawSie() {
System.out.println("Dzień dobry, tu "+ imie + ", pracuję jako " + zawod + " i zarabiam " + pensja +" zł.");
}
@Override
public String toString() {
return "Pracownik [zawod=" + zawod + ", pensja=" + pensja + ", imie=" + imie + ", nazwisko=" + nazwisko
+ ", wiek=" + wiek + "]";
}
}
package p10_klasy_podstawy;
class Sklep {
String nazwa;
int cenaPiwa;
int utarg = 0;
Sklep(String nazwa, int cenaPiwa) {
this.nazwa = nazwa;
this.cenaPiwa = cenaPiwa;
}
void sprzedajPiwo(Osoba klient) {
System.out.println("________________");
System.out.println("Klient wchodzi do sklepu " + nazwa + ". Kliencie, przedstaw się...");
klient.przedstawSie();
if(klient.pelnoletnia()) {
System.out.println("Osoba " + klient.imie + " kupuje piwo za " + cenaPiwa + " zł");
utarg += cenaPiwa;
} else {
System.out.println("Osoba " + klient.imie + " nie może kupić piwa, bo ma tylko " + klient.wiek + " lat.");
}
System.out.println("^^^^^^^^^^^^^^^");
}
}
package p10_klasy_podstawy;
import java.util.ArrayList;
import java.util.List;
public class Student extends Osoba {
int rok;
String kierunek;
List<Integer> oceny = new ArrayList<>();
Student() {
}
Student(String imie, String nazwisko, int wiek, int rok, String kierunek) {
// wywołanie konstruktora z nadklasy; to musi być pierwsza instrukcja w konstruktorze podklasy
super(imie, nazwisko, wiek);
this.rok = rok;
this.kierunek = kierunek;
}
// Jeśli chodzi o metody, podklasa może
// 1) Nie zmieniać metod odziedziczonych z nadklasy
// przykład: pelnoletnia()
// Taka metoda w nadklasie może być zadeklarowana jako "final" - to znaczy,
// że jest to ostateczna definicja i podklasa nie może jeje zmienić
// 2) Dodać nowe metody, których nie było w nadklasie
void dodajOcene(int ocena) {
oceny.add(ocena);
}
double sredniaOcen() {
double suma = 0;
for(Integer ocena : oceny) {
suma += ocena;
}
return suma / oceny.size();
}
// 3) Nadpisać (override) metody, które były zdefiniowane w nadklasie
// czyli dla istniejących metoda podać inną treść.
@Override
public void przedstawSie() {
System.out.println("Hej, tu " + imie + " " + nazwisko + ", studiuję kierunek " + kierunek + " na " + rok + " roku");
}
// Od Javy 5 przed definicją metody, która nadpisuje definicję z nadklasy, można umieścić adnotację @Override
// Ważne: nawet bez tej adnotacji nadpisanie jest skuteczne. Adnotacja tylko:
// - zwiększa czytelność kodu ("rzuca się w oczy")
// - powoduje błąd kompilacji, gdyby okazało się, że jednak tutaj nie nadpisujemy metody, tylko definiujemy nową (np. literówka w nazwie, parametry innego typu)
@Override
public String toString() {
return super.toString() + ", student " + rok + " roku kierunku " + kierunek;
}
}
package p10_klasy_podstawy;
public class StudentInformatyki extends Student {
// Czasami podklasa nie ma nowych pól ani metod,
// a jest wprowadzana po to, aby ustalić pewne szczegóły.
// Jest to podklasa / podzbiór w sensie matematycznym (logicznym).
public StudentInformatyki(String imie, String nazwisko, int wiek, int rok) {
// ustalamy, że kierunkiem studiów jest "informatyka" i nie może być inaczej
super(imie, nazwisko, wiek, rok, "informatyka");
}
}
Markdown is supported
0% or
You are about to add 0 people to the discussion. Proceed with caution.
Finish editing this message first!
Please register or to comment